En İyi Bilgi Dünya ve Ahiret Saadet Sağlayan Bilgidir
Dinlerini parça parça edip guruplara ayrılanlar var ya, senin onlarla hiçbir ilişkin yoktur. Onların işi ancak Allah'a kalmıştır. Sonra Allah onlara yaptıklarını bildirecektir.Kim (Allah huzuruna) iyilikle gelirse ona getirdiğinin on katı vardır. Kim de kötülükle gelirse o sadece getirdiğinin dengiyle cezalandırılır. Onlar haksızlığa uğratılmazlar.(Enam Suresi-159-160)
Yer Yüzünün Kayan Yıldızları Ashab-ı Kiramın Kısa Hayat Tarihceleri
Sahâbî. Hicret'ten sonra, 622 milâdî yılında, Medine
yakınındaki Kûba'da doğdu. Babası Zübeyr b. Avvâm, Cennetle müjdelenen on
kişiden (Aşere-i Mübeşşere*) biridir. Annesi, Hz. Ebû Bekir'in kızı Esmâ'dır.
Teyzesi, Mü'minlerin annesi Hz. Âîşe'dir. Babası tarafından babaannesi Safiyye,
Rasûlullah'ın halasıdır.
Medine'de muhâcirlerden ilk doğan çocuk Abdullah b. Zübeyr'dir.
Bu doğuma muhâcirler bir hayli sevinmişti. Çünkü Medine Yahûdileri "Muhâcirlere
sihir yaptık, çocukları olmayacak" diye ortaya fesat saçıyorlardı. Abdullah
doğunca Yahûdilerin yalanı ortaya çıktı. Doğumu Rasûlullah Efendimiz haber aldı.
Dua edip, adını Abdullah, künyesini Ebû Bekir koydular. Ayrıca Ebû Hubeyb diye
diğer bir künye ile de tanınır.
Yedi yaşında iken babası tarafından Peygamber Efendimize
getirilerek O'na bey'at* etme şerefine kavuştu. Hz. Ebû Bekir devrinde
çocukluğunu atlattıktan sonra Hz. Ömer devrinde henüz oniki yaşlarında iken
babası ile Yermük Savaşı'na gitti. Muharebe yerinde babası O'nu sahâbeden birine
emânet ederek savaşa katıldı. Abdullah b. Zübeyr de, babasını at üzerinde
savaşırken seyretti. Dört yıl sonra da (M. 639) babası ile birlikte Amr İbn
el-Âs kumandanlığında Mısır fethine katıldı. M. 649 senesinde Afrika'da Abdullah
b. Sa'd ile Tunus fethine gitti. Bu savaşta üstün Bizans kuvvetleri karşısında
kahramanca savaşıp Roma bölge valisi Gregor'u öldürerek zaferin kazanılmasında
büyük rol oynadı. Otuz yaşında, Saîd İbn el-Âs kumandasındaki orduyla Horasan
seferinde bulundu. Aynı yıl içinde Hz. Osman tarafından Kur'ân-ı Kerim'in
çoğaltılması için toplanan ilmî heyete katıldı. Hz. Osman şehid edildiği gün,
âsilere karşı gayretle müdâfaa edenlerden idi.
Abdullah b. Zübeyr, Hz. Muâviye'nin vefatından (M.680) sonra
yerine geçen oğlu Yezid'e bey'at etmedi. Hz. Hüseyin* ile birlikte Mekke'ye
geldi. Bu arada Yezid tarafını tutan baba bir kardeşi Amr b. Zübeyr'in kumanda
ettiği bir ordu Mekke'ye hücum etti. Abdullah bu orduyu mağlup etti. Ordu
kumandanlarının çoğunu esir aldı. Yezid'le rekâbetten çekindiği için Hz.
Hüseyin'e, Kûfe'ye gitmesini tavsiye etti. Hz. Hüseyin'in Kerbelâ'da şehid
olduğunu işitince Yezid'in adamlarını Hicaz'dan çıkararak hilâfetini ilân etti.
Mekke ve Medine, Hicaz halkı kendisine bey'at etti.
İki yıl sonra Yezid'in adamları Medine-i Münevvere'yi ele
geçirdiler ve Mekke'yi muhasara ettilerse de tam bu sırada Yezid'in ölümüyle
taraftarları Şam'a döndüler.
Mısır ve Şam dışında İslâm devletinin diğer bölgeleri olan
Hicaz, Yemen, İran, Irak ve Horasan halkı Abdullah b. Zübeyr'e bey'at etti. Hz.
Abdullah dokuz yıl Mekke'de halifelik makamında bulundu. Hilâfeti zamanında
Emeviler ateşe verilen Kâ'be-i Muazzama'yı* yeniden yaptırdı. Hacerü'l-Esved'in
kırılan parçalarını toplatıp bir gümüş çerçeve içerisine yerleştirerek Kâ'be'nin
içine aldırttı. Daha sonra Emevî hükümdarı Abdülmelik b. Mervan, Kâ'be'nin bir
duvarını yıktırarak yeniden yaptırdığı ve Hacerü'l-Esved'i eski yerine koyduğu
için bugünkü Kâ'be'nin üç duvarı Abdullah b. Zübeyr'in, bir duvarı da Abdülmelik
b. Mervan'ın yapısıdır.
Mîlâdî 684'te Abdülmelik b. Mervan Emevîlerin başına geçince
Abdullah'ın kardeşini Irak'ta öldürttü. Haccac kumandasında bir orduyu Mekke'ye
gönderdi ve Mekke'yi kuşatıp tahrib etti. Muhasara altı aydan fazla sürdü.
Abdullah'ın yiğitçe müdâfaasına rağmen iki oğlu ve yakınları Haccac'a teslim
oldular. Abdullah'ın taraftarları dağıldı. Uzun muhâsaranın sonlarında tavsiye
ve duasını almak için annesini ziyarete gelen Abdullah'a annesi: "Savaşa devam
et, ya şehid olursun, ya zafer kazanırsın. Ben de acın olursa sabreder, zaferin
olursa sevinirim" diye dua etti. Bir gün sonra İbn Zübeyr "Makam" denilen yerde
iki rekat namaz kıldıktan sonra yeniden harbe girdi. Mancınıktan atılan bir
taşla yaralandı. Kanlar içinde kıvranırken Abdülmelik İbn Mervan'ın adamları
üzerine atılarak onu şehid ettiler. Şehid olduğunda yetmişüç yaşındaydı.
Abdullah b. Zübeyr, Ashâb-ı Kiram'ın tefsir, hadis ve fıkıh
âlimlerinden ve "Abâdile"* dendir. Küçük yaşından beri Peygamber efendimizin
dualarıyla yetişen ve Cennet'le müjdelenen babasının yanında cihada katılan
Abdullah b. Zübeyr, kahramanlık ve cesaretiyle birlikte çok ibâdet ederdi.
Gündüzlerini oruçla, gecelerini ibâdetle geçirirdi. Namazda o kadar çok vecd ile
huzura dalardı ki 'kıyam'da uzun müddet kalır, secdeye dalıp giderdi. Babası
Zübeyr b. Avvam, onun hakkında: "İnsanların arasında Ebû Bekir es-Sıddık'a en
çok benzeyendir." demişti. O, sağlam karakterli, dürüst, cesaretli, engin iman
sahibi biri idi. Her girdiği muharebede cihad inancıyla kahramanlık gösterip
başarıya ve zafere ulaşmıştır. Peygamber efendimiz, Habeşistan hükümdarı
Necâşi'nin kendisine hediye ettiği 'harbe'yi (kısa mızrak) her zaman komutan
âsâsı gibi yanında taşır, namaz kılarken sütre olarak önüne koyardı. Dört halife
de bu 'harbe'yi yanlarında taşıdılar. Daha sonra bu harbe Hz. Peygamber'in
emaneti* olarak Abdullah b. Zübeyr'in eline geçti ve şehid oluncaya kadar onu
yanından ayırmadı.
Hz. Osman zamanında Kur'ân-ı Kerim'in tanzim ve çoğaltılması
için kurulan heyette gayretle ve başarıyla çalışmıştır. Abdullah b. Zübeyr
hilâfeti zamanında, Mekke-i Mükerreme'de, İslâmî devrin; bir yüzünde "Allah,
vefâkâr ve adâletli olmayı emretti", diğer yüzünde "Muhammedü'r Rasûlullah"
yazılı yuvarlak ve gümüş bir para bastırdı.
Abdullah b. Zübeyr, Peygamber efendimizden doğrudan doğruya
hadis rivâyet etmiştir. Ayrıca babasından, dört halifeden, Âişe'den, Süfyan b.
Ebû Züheyr es-Sakafit'den hadis nakletmiştir. Kendisinden de kardeşi Urve, Ebû
Ziban, Atâ, Tâvus, Amr b. Dinar ve birçok değerli İslâm âlimleri hadis rivâyet
etmişlerdir. Onun tarafından rivâyet olunan ve "Sahihayn" * diye anılan Buhârî
ve Müslim'de otuzüç hadis-i şerif mevcuttur. Ayrıca, bu otuzüç hadis tümüyle
Ahmed b. Hanbel'in Müsned'inde mevcuttur.
Sonraki Tarih