NAMAZ KILMAYANLAR
NAMAZ KILMAYANLAR İÇİN AYETLER MEALİ...
Namazı kılmamak dünya ve âhirette azaba sebep olur.
Âhiretteki azapla ilgili olarak Allah Teâlâ şöyle buyurur:
"(cennetteki müminler) Onlar suçlulara sorarlar:
Sizi Sakar cehennemine sürükleyen nedir?
Suçlular şöyle cevap verirler:
"Biz namaz kılanlardan değildik" (el-Müddessir, 74/40-43).
"(Resul Nebi ve Salih Kullardan)
Onlardan sonra öyle bir nesil geldi ki, namazı terkettiler, heva ve heveslerine uydular.
Onlar bu taşkınlıklarının cezasını yakında göreceklerdir.
Fakat tövbe edip, iman eden ve salih amel işleyen bunun dışındadır" (Meryem, 19/59, 60).
NAMAZ KILMAYANLARA HAKKINDA HADİS MEALİ...
Resulullah(s.a.s)'de şöyle buyurmuştur:
Bilerek namazı terkeden kimseden Allah ve Resulunün zimmeti kalkar"
(Ahmed b. Hanbel, IV, 238, VI, 461).
Hz. Câbir (ra)'in anlattığına göre,
Resulullah (as)'in şöyle söylediğini işitmiştir
"Kişiyle şirk arasında namazın terki vardır."
Metin Müslim'in metnidir.( Müslim, İman 134, (82); Ebu Dâvud, Sünnet 15, (4678); Tirmizî, İman 9,)
Tirmizinin metni şöyledir:
"Küfürle îman arasında namazın terki vardır."
(Tirmizî ve Ebu Dâvud'un bir diğer rivayetinde: "Kulla küfür arasında namazın terki vardır.
("Tirmizî, İman 9, (2622); Ebu Dâvud, Sünnet 15, (4678); İbnu Mâce, Salât 77, (1078)
Büreyde (ra) anlatıyor:
"Resulullah (as) buyurdular ki:
"Benimle onlar (münafıklar) arasındaki ahid (antlaşma) namazdır. Kim onu terkederse küfre düşer."
(Tirmizî, İman 9, (2623); Nesâî, Salât 8, (1, 231, 232); İbnu Mâce, Salât 77, (1079)
Abdullah İbnu Şakik merhum anlatıyor:
"Resulullah (as)'ın Ashâbı ameller içerisinde sadece namazın terkinde küfür görürleri."
(Tirmizî, İman 9,)
Abdullah bin Amr bin As’dan rivayette,
Resulullah (as) bir gün namazda bahsederken şöyle buyurdu:
”Namaz kılmaya devam eden kimse için Kıyamet gününde namaz bir nur,bir delil ve bir kurtuluştur.Namaz kılmaya devam etmeyen kimseler için namaz bir delil ve kurtuluş değildir.ve o kimseler kıyamet gününde Karun,firavun,haman,ve ubeyy bin halef ile beraber olacaktır.”
(Hadisi Ahmed,Taberani ve ibn Hibban rivayet etmiştir.)
(Bu Hadisi isnadı iyidir) namazı terk edelerin ahirette küfür önderleri ile beraber olması,o kimsenin kafir olabileceğini gösterir.İbn Kayyım şöyle demiştir: Namazı terk edeni ya malı,ya reisliği,ya memuriyet görevi,ya da ticareti engeller,Malı, namazını kılmaktan engelleyenler Karun la beraber,saltanatı engelleyenler firavun la beraber,memuriyeti ve vezirliği engelleyenler haman la beraber,ticareti engelleyenler ubeyy bin halef ile beraberdir.
(Fıkh-us Sünne;1/97)
İbnu Ömer (ra) anlatıyor:
"Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:
"İkindi namazını kaçıran bir insanın (uğradığı zarar yönünden durumu), malını ve ehlini kaybeden kimsenin durumu gibidir."
(Buhârî, Mevâkît 14; Müslim, Mesâcid 200, (626); Muvatta, Vukütu's-Salât 21, (1,11,12);
Ebu Dâvud, Salât 5, (414, 415); Tirmizî, Salât 128, (175); Nesâî, Salât 17, (1, 238).
Ebü'l-Melih (ra) anlatıyor:
"Biz bulutlu bir günde Büreyde (ra) ile bir gazvede beraberdik. Dedi ki:
"İkindi namazını erken kılın, zîra Resulullah (as):
"Kim ikindi namazını terkederse ameli boşa gider" buyurdu."
( Buhârî, Mevâkit 15, 34; Nesâî, Salât 15, (1, 236).
Ebu Kata de İbnu Rab’i anlatıyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Allah-u Zül celal hazretleri buyurdu ki:
"Senin ümmetine beş vakit namazı farz kıldım ve kim bunu vaktinde kılmaya devam ederse onu cennete koyacağım diye katımda ahid de bulundum. Kim de bunu vaktinde kılmaya devam etmezse katımda onun için hiçbir ahid yoktur.
Kaynak::İslam Fıkıh Ansikloppedisi
"Enes İbnu Malik radıyallahu anh'ın anlattığına göre:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam şöyle buyurmuşlardır:
"Kulla şirk arasında sadece namazın terki vardır.
Onu terk etti mi şirke düşmüş demektir."
Kim ikindi namazını terkederse ameli boşa gitmiş olur"
(Buhârî, Mevâkît,13, 34; Nesâî, Salât,15).
Kim, önemsemeyerek üç cuma namazını terkederse,
Allah Teâlâ onun kalbine mühür vurur"
(Nesâî, Cumâ, 2; Tirmizî, Cuma 7; İbn Mâce, İkâme, 93
Namazını unutarak, uyanamayarak veya tembellik yüzünden zamanında kılamayan bunu kaza eder.
Hadis-i şerifte; Kim uyuyarak veya unutmak suretiyle namazını kılmamış olursa, hatırladığında hemen kılsın "
(Ebû Davûd, Salât,11; İbn Mâce, Salât,10; Nesaî, Mevakît,
İbnu Muhayrîz anlatıyor:
"Benî Kinâne 'den el-Muhdicî denen bir adam, Şam'da Ebu Muhammed diye künyesi olan bir adamın:
"Vitir namazı vacibtir''dediğini işitti. Kinanî dedi ki:
"Ben bunu Ubade İbnu 's-Sâmit (ra) 'e sordum da:
"Ebu Muhammed hata etmiş.
Ben Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) 'ı dinledim şöyle demişti:
"Allah'ı kulları üzerine yazıp farz kıldığı beş namaz mevcuttur.
Kim onları eda eder, istihfafla her hangi bir eksikliğe meydan vermeden tam yaparsa Allah indinde ona verilmiş bir söz vardır:
Onu cennete koyacaktır. Onları kılmayana ise Allah'ın bir vaadi yoktur. Dilerse azâb eder dilerse cennete koyar"der.
"(Muvatta, Salâtu'l-Leyl 14, (1,123); Ebu Dâvud, Salât 9, (425); 337, (1420); Nesâî, Salât 6, (1, 230).Kütübü Sitte)
Resulullah (s.a.s)'de şöyle buyurmuştur:
Bilerek namazı terkeden kimseden Allah ve Resulunün zimmeti kalkar"
(Ahmed b. Hanbel, IV, 238, VI, 461).
Kim ikindi namazını terkederse ameli boşa gitmiş olur"
(Buhârî, Mevâkît,13, 34; Nesâî, Salât,15).
Kim, önemsemeyerek üç cuma namazını terkederse, Allah Teâlâ onun kalbine mühür vurur"
(Nesâî, Cumâ, 2; Tirmizî, Cuma 7; Ibn Mâce, Ikâme, 93).
Ubâde b. es-Sâmit'in naklettiği bir hadiste şöyle buyurulur:
Kullarına farz kıldığı beş vakit namazı, küçümsemeden hakkını vererek, eksiksiz olarak kılan kimseyi, Allah Teâlâ cennetine sokmaya söz vermiştir. Fakat bu namazları yerine getirmeyenler için böyle bir sözü yoktur. Dilerse azap eder, dilerse bağışlar"
(Ebû Dâvûd, Vitr, 2; Nesâî, Salât, 6; Dârimî, Salât, 208; Mâlik, Muvatta', Salâtül-Leyl, 14).
Ebû Hureyre (r.a)'ın naklettiği bir hadiste de şöyle buyurulur:
"Kıyamet gününde kulun ilk hesaba çekileceği şey farz namazdır. Eğer bu namazı tam olarak yerine getirmişse ne güzel. Aksi halde şöyle denilir: Bakın bakalım, bunun nafile namazı var mıdır?" Eğer nafile namazları varsa, farzların eksiği bu nafilelerle tamamlanır. Sonra diğer farzlar için de aynı şeyler yapılır" (Tirmizî, Salât, 188; Ebû Dâvûd, Salât, 145; Nesaî, Salât, 9, Tahrîm, 2; Ibn Mâce, Ikame, 202).[1]
FARZ NAMAZLARA DEVAM ETMENİN EMREDİLMİŞ TERKETMENİN İSE CİDDİ BİÇİMDE YASAKLANMIŞ OLDUĞU
|
1076. İbni Mes'ud radıyallahu anh şöyle dedi:
Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'e:
- Hangi ameller daha faziletlidir? diye sordum.
- "Vaktinde kılınan namaz" buyurdu.
- Sonra hangisi? dedim.
- "Ana babaya iyilik etmek" cevabını verdi.
- Daha sonra hangisidir? diye sordum.
- "Allah yolunda cihâd etmektir" buyurdular.
Buhârî, Mevâkît 5, Cihâd 1, Edeb 1, Tevhîd 48; Müslim, Îmân 137-139.
1077. İbni Ömer radıyallahu anhümâ'dan rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"İslâm beş temel üzerine bina kılınmıştır: Allah'tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed'in Allah'ın Resulü olduğuna şahitlik etmek. Namazı dosdoğru kılmak, zekâtı hakkıyla vermek, Allah'ın evi Kâbe'yi haccetmek ve Ramazan orucunu tutmak. "
Buhârî, Îmân 1, 2, Tefsîru sûre(2) 30; Müslim, Îmân 19-22.
1078. Abdullah İbni Ömer radıyallahü anhümâ'dan rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Ben, insanlarla Allah'tan başka ilâh olmadığına, Muhammed'in Allah'ın Resulü olduğuna şehâdet edip, namazı tastamam kılıp, zekâtı hakkıyla verinceye kadar savaşmakla emrolundum. Bunları yaptıkları zaman kanlarını ve mallarını benden korumuş olurlar. İslâm'ın gerektirdiği haklar bunların dışındadır. Onların kalplerinde gizledikleri şeylerin hesabı da Allah'a aittir. "
Buhârî, Îmân 17, 28, Salât 28, Zekât 1, İ'tisâm 2, 28; Müslim, Îmân 32-36.
1079. Muâz radıyallahu anh şöyle dedi:
- Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem beni Yemen'e (vali ve kadı olarak) gönderdi ve şöyle buyurdu:
"Muhakkak ki sen Ehl-i kitap olan bir topluma gidiyorsun.
Onları, Allah'tan başka ilâh olmadığına ve benim Allah'ın Resulü olduğuma şehâdet etmeye davet et. Şayet buna itaat ederlerse, Allah'ın kendilerine bir gündüz ve gecede beş vakit namazı farz kıldığını bildir. Bunu kabul edip itaat ederlerse, zenginlerinden alınıp fakirlerine verilmek üzere kendilerine zekâtın farz kılındığını haber ver. Buna da itaat ettikleri takdirde, onların mallarının en kıymetlilerini almaktan sakın. Mazlumun bedduasını almaktan çekin. Çünkü onun bedduası ile Allah arasında bir perde yoktur. "
Buhârî, Zekât 41, 63, Megâzî 60, Tevhîd 1; Müslim, Îmân 29-31.
1080. Câbir radıyallahu anh şöyle dedi:
- Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem'i:
"Gerçekten kişi ile şirk ve küfür arasında namazı terketmek vardır" buyururken işittim.
Müslim, Îmân 134.
1081. Büreyde radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Bizimle onlar arasındaki ayırıcı temel unsur namazdır. Namazı terkeden kimse küfre düşer. "
Tirmizî, Îmân 9.
1082. Büyük bir şahsiyet olduğunda herkesin görüş birliği bulunan, tâbiînden Şakîk İbni Abdullah rahimehullah şöyle dedi:
Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem'in ashâbı, namazdan başka herhangi bir amelin terkini küfür saymazlardı.
Tirmizî, Îmân 9
1083. Ebû Hüreyre radıyallahu anh'den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Kıyamet gününde kulun hesaba çekileceği ilk ameli onun namazıdır. Eğer namazı düzgün olursa, işi iyi gider ve kazançlı çıkar. Namazı düzgün olmazsa, kaybeder ve zararlı çıkar. Şayet farzlarından bir şey noksan çıkarsa, Azîz ve Celîl olan Rabb'i:
- Kulumun nâfile namazları var mı, bakınız? der. Farzların eksiği nafilelerle tamamlanır. Sonra diğer amellerinden de bu şekilde hesaba çekilir. "
Tirmizî, Mevâkît 188. [2]
Kâinat secdeye kapanmış,Allah'ı tesbih ediyor.Sen durur musun ey insanoğlu |
NAMAZI HAKKINDA KISA AÇIKLAMA...
Kâinat secdeye kapanmış,Allah'ı tesbih ediyor.Sen durur musun ey insanoğlu
Yeryüzünde ve göklerde ne kadar varlık varsa her şeyin, güneşin, ayın ve yıldızların, dağların, ağaçların ve aynı şekilde insanların Allah'ın önünde nasıl secde ettiklerini görmedin mi? (Ama) öyleleri var ki bunlar (Allah'ın) azap ve cezasına lâyıktır.' (Hac/18) * Secde âyeti*
'Yeryüzünde ve göklerde ne kadar varlık varsa bunların Allah'ı tesbih edip yücelttiklerini ve kuşların da saf saf diziler halinde (tesbihini) görmedin mi?' Her varlık gerçekten namazını (duasını) ve tesbihini öğrenmiş bulunuyor. Allah onların yaptıkları her şeyi bilendir.' (Nur/41)
Önceki Ümmetlerde Namaz:
Bazı temel ibadetler tarihin ilk dönemlerinden itibaren Allah tarafından insanlara öğretilmiş ve emredilmiştir. İman yanında namaz, oruç, zekât-sadaka, hac, cihad gibi emirler ve hırsızlık, zina, katletme, gıybet gibi yasaklar da bunların en bariz örnekleridir.
Kur'ân'da ilk ümmetlerdeki namaz emri ile ilgili bazı âyetler:
•İbrahim'in namazı (Enam 6/162)
•Âdem, Nuh ve İbrahim'den sonra namazı terk eden ümmetin kınanması (Meryem 19/59)
•İbrahim, Lût, İshak ve Yakub'un namazı (Enbiya 21/73)
•İsmail ailesinin namazı (Meryem, 19/55)
•Şuayb'ın namazı (Hûd, 11/87)
•Musa'nın namazı (Tâhâ 20/14)
•İsa'nın namazı (Meryem 19/31)
Cahiliye döneminde Araplar dışındaki toplumlarda da belirli vakitlerde dua ve ibadet edilirdi:
• Hindular güneşin doğuş ve batışında ibadet ederlerdi.
• Zerdüştler güneşin doğuşu sırasında dua ederlerdi.
• Katolik Romalılar sabah güneş doğmadan, akşam da güneş battıktan sonra yatsı vakti ibadet ederlerdi.
• Yahudiler üç vakitte ibadet ederlerdi...
Hristiyanlık dininde olan Ehl-i kitap'tan kişiler de yaşıyordu.Kur'ân o dönem putperestlerin namazının tahrif edilimiş şeklini bize hatırlatır ve bunu tenkit eder:"Onların kutsal mâbed (Kabe'deki) namazları ancak ıslık çalmak ve el çırpmak şeklindedir. (O hâlde) inkâr etmeniz sebebiyle tadın bakalım azabı!"((Enfal/35)
Rasûlullah'ın hayatında risalet görevi başlar başlamaz namaz da emredildi. Çünkü namaz bir Müslümanın başarılı olmasını sağlayan en önemli ibadetlerdendi.Müşrikler Müslümanların namaz kılmalarına karşı şimdiki müşrikleri gibi tepkiliydiler:
• Namaz kılmalarım engellemeye çalıştılar,
• Üstlerine pislik attılar,
• Alay ederek kahkaha ile güldüler,
• Namaz kılanlara saldırdılar,
• Kavga çıkarttılar. (Müşriklerle Müslümanlar arasındaki ilk kavga namaz sebebiyle çıkmıştı ve burada İslâm için ilk kan yeryüzüne dökülmüştü.)
Kur'ân'da Namaz Kur'ân'da namaz manasında olan kelimesi bütün türevleriyle birlikte 99 yerde geçmektedir. Bunlar genel olarak on ana başlıkta toplanabilir:
•1- Beş vakit namaz (Bakara 2/238)
•2- İkindi namazı (Mâide 5/106)
•3- Curn'a namazı (Cum'a 62/9-10)
•4- Cenaze namazı (Tevbe 9/84)
•5- Kıraat (İsra 17/110)
•6- Mabed (Hac 22/40)
•7- Dua (Tevbe 9/103)
•8- Övgü ve mağfiret (Bakara 2/157); Allah'tan övgü ve rahmet (Ahzab 33/56)
•9- Din ve sorumluluk (Hud 11/87)
•10- MelekIerden istiğfar (Ahzab 33/56)
Allah ve Rasûlü tarafından beyan edilen namazlar.
•Günlük beş vakit Farz Namazlar:
•Farz namazların kazası
•Cuma namazı
•Cenaze namazı
•Vitir namazı
•Bayram namazları
•Adak namazı
•Bozulan nafile namazın kazası
•Tavaf namazı
•Nafile Namazlar:Nafile namazlar iki kısımda incelenmektedir: Revatib sünnetler ve diğer nafile namazlar
•Sünnetler: Belli bir düzen ve tertipte kılınan nafile namazlar:Beş vakit namazla birlikte kılınan sünnetler:
•Müekked sünnetler (Sabah, öğle, akşam ve cuma namazının sünnetleri ile yatsının son sünneti)
•Müekked olmayan sünnetler (İkindi namazının sünneti ve yatsının ilk sünneti)
• Ve Teravih namazı
• Diğer nafile namazlar: Teheccüt, kuşluk, evâbîn, tahiyyatü'l-mescid, hacet, sefer, abdest ve gusül, tövbe, istihare, tesbih, yağmur, kusûf ve husuf, mübarek gecelerde ve çeşitli zamanlarda kılınması serbest bırakılan namazlar.
Namazın Faydaları
Namaz kılmanın sayılamayacak kadar çok faydası vardır. Bunlardan bazıları:
• Kulluk bilincini canlı tutmak,
• Tevhid, risalet ve âhiret inancını sürekli hatırlamak,
• Sürekli temizlik (gusül, abdest, elbise ve mekan temizliği),
• Emredilen yerlerin örtülmesi ve ahlâkî hayatın yerleşmesi,
• Toplu yaşama bilinci, sosyal hayat ve yardımlaşma,
• Kainattaki varlıkların ibadet şekillerini uygulama,
• Kısa süreli de olsa Allah'ın huzuruna yükselme (miraç),
• Namazdan elde edilen vecd ile insan hayatı değişir, (aşırılık,fahşa,isyan,ahlâksızlık ve her türlü kötü işlerden uzaklaşır.)
• Huşu eğitimi (kalp, vücut ve bedende huşu),
• Saygı ve tevazu eğitimi,
• Sabır eğitimi,
• Kur'ân, dua ve zikir eğitimi,
• Üç hareketin önemini kavrama: kıyam, rükû ve secde,
• İbadet hayatının zübdesini yaşama,
• Namazda Kur'ân okumakla dünya-âhiret birlikteliği sağlanır; namaz kılarken bir kişi ekonomi, toplum, ticaret, psikoloji ya da biyoloji ile igili âyetleri okur, uhrevi bir vecd içinde olduğu hâlde dünyevî sistemini de hatırlar, gözden geçirir,
• Cemaatle kılınan namaz bireyi toplu halde düzenli ve disiplinli meşru hareketlere katılmaya alıştırır ve itaatte sının belirler,
• Müslümanlar namazda kıbleye dönerek tevhid (Allah'ın birliği) yanında vahdeti (kendi oluşumlanndaki birlikteliği) de yaşarlar,
• Yeryüzündeki zaman farkı nedeniyle bir an da olsa dünya ezansız kalmaz,çünkü her saniye ezan okunmaktadır,
• Hayatın içinde genel ve özel ibadet vardır, namaz özel ibadeti temsil eder,
• Günlük 24 saat olan zaman diliminin bir bölümünü Allah'a feda edebilme şuuru,
• Bütün Müslümanlar renk, ırk ve soy gibi dünyevî fark ve makamlardan uzak olarak aynı şartlarda yaşamayı öğrenirler (vahdet eğitimi),
• Haftalık zorunlu toplantı cuma namazı ve senede iki defa sabah namazından sonra cemaatle kılınması gereken bayram namazlarının da ayrı bir güzelliği vardır,
• İbadetin merkezi mescitlerdir,oradan dalga dalga bütün yeryüzüne kulluk bilinci yayılır,[3]
• Namaz bedenî ibadetlerin özüdür.
2618- Câbir (r.a.)’den rivâyete göre,
Rasûlullah (s.a.v.) buyurdular ki:
“İman ile küfür arasında namazı terk etmek vardır.”
(Müslim, İman: 35)
2619- A’meş (r.a.)’den aynı senedle bu hadisin bir benzerini rivâyet ederek şöyle demiştir:
“Kul ile küfür ve şirk arasında namazı terk etmek vardır.”
(Müslim, İman: 35; İbn Mâce, İkame: 77)
2620- Câbir (r.a.)’den rivâyete göre,
Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
“Kul ile küfür arasında namazı terk etmek vardır.”
(Müslim, İman: 35; İbn Mâce, İkame: 77)
2621- Büreyde (r.a.)’den rivâyete göre,
Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurdu:
“Bizimle münafık, müşrik ve kafirler arasındaki fark namazdır. Kim onu terk ederse kafir olur.”
(Müslim, İman: 35; İbn Mâce, İkame: 77)
2622- Tabiinden, Abdullah b. Şakîk el Ukaylî (r.a.) şöyle diyor:
“Muhammed’in ashabı namazdan başka amellerden hiçbirinin terk edilmesini küfür saymazlardı ancak namazın terk edilmesini küfür sayarlardı.”
(Müslim, İman: 35; İbn Mâce, İkame: 77)[4]
Kaynak:
[1]:Son Söz...:
Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulur:"Şüphesiz Allah, kendisine ortak koşulmasını affetmez. Bunun dışında dilediği kimseyi affeder" (NİSA SURESİ 48-116).
[2]:Muvahhid 1.16 İslam Kütüb Hanesi Riyazussalihin
[3]: Namazın Tarihçesi Ve Fonksiyonları/NAMAZ MÜSNET'en derlenmiştir Derleyen Ebubekir Yasin 06 Temmuz 2003
[4]:Sunen-i Tirmiz Tercume Abdullal Parlayan:İman Bölümleri..:bölüM: 9 namazı terk eden kimsenin durumu nedir?