ErayKitap Web Sitesine Hoş Geldiniz !             En İyi Bilgi Dünya ve Ahiret Saadeti Sağlayan Bilgidir
بِسْمِ اللهِ اَلْحَمْدُ ِللهِ وَحْدَهُ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى مَنْ لاَنَبِيَّ بَعْدَهُ
Allah’a hamd olsun. Salât ve selâm, kendisinden sonra Nebi gelmeyecek olan Muhammed - sallallahu aleyhi ve sellem-’e olsun.
Konularına Göre Hadis-i Şerif Meali / veya Hadis Fihristi
"...Allah ve Resûlünün haram kıldığını haram saymayan ve hak dini kendine din edinmeyen kimselerle.." (Tevbe Suresi - 29)
(Resûlüm! ) De ki: Eğer Allah'ı seviyorsanız bana uyunuz ki Allah da sizi sevsin ve günahlarınızı bağışlasın. Allah Ğafur ve Rahimdir.
De ki: Allah'a ve Resûlü'ne itaat edin Eğer yüz çevirirlerse /itaat etmezlerse bilsinler ki Allah kâfirleri sevmez (Ali İmran Suresi 31-32)
Hadis Fihristi veya Konularına Göre Hadis Meali HADİS FİHRİSTİ
  = ♦   S   ♦ =  
  • Hadis-i Şerifi inkar edenler için / Koltuğuna Kurulan Karnı Tok Bir Adamın
    “Şunu iyi biliniz ki, bana Kur'an-ı Kerim ile birlikte onun bir benzeri de verilmiştir.
    (Bu konuda) dikkatli olun; (çünkü) koltuğuna kurulan tok bir adamın ‘Size sadece şu Kur'an lazımdır, onda bulduğunuz helali helal, haramı da haram kabul ediniz yeter!’ diyeceği (günler) yakındır...” Bu hadis-i şerif -farklı nüanslarla - kütübü sitte ve diğer bazı kaynaklarda geçmektedir
    Ebu Davud, Sünnet, 5(6), İmaret,33; Tirmizî, İlim, 10; İbn Mace, Mukaddime, 2; Darimî, Mukaddime,49; Ahmed b. Hanbel, 2/367, 4/131-132, 6/8) İLİM BÖLÜMÜ / BÖLÜM: 10 Ø HADİSLERİ İNKAR EDENLER DE OLACAK MI? HADİS NO: 2663



  • SEHİV SECDESİ
    Sehv Secdesi İle İlgili Konular
    --------------------------------------------------------------------------------
    (1) Bir Kimse Namazda Şüpheye Düştüğü Vakit Ne Yapar?
    --------------------------------------------------------------------------------

    Abdullah ibn Malik ibn buhayne
    Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) öğle namazmın ilk iki rekatini tamamlamıştı (oturması gerektiği halde oturmadan) kalktı. Namazı bitirince iki (ziyade) secde daha yaptı, ondan sonra selam verdi.

    Kaynak : Buhari, Sehv 1, 5, Ezan 145, 147, Eyman 15, Müslim, Mesacid 85, (570), Muvatta, Salat 65, (1, 96), Ebu Davud, Salat 200, (1034, 1035), Tirmizi, Salat 288, (391), Nesai, Sehv 21, (3,19,20), 28, (3,34), İftitah 196, (2, 244), İbnu Mace, İkamet 131, (1206)



    (313) Ebu Saîd (Radiyallahu Anh) şöyle dedi“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):‘Biriniz namazda şek eder üç rekât mı yoksa dört rekât mı kıldı bilemezse şüpheyi atsın ve namazı iyi bildiği adet üzere bina etsin. Sonra selam vermeden önce iki kez secde etsin. Eğer beş rekât kılmış ise, bu iki secde onun namazını çiftleştirir. Eğer dördüncü rekâtı tamamlayıcı olarak kılmış ise bu secdeler şeytanın burnunu yere sürtmek olur’ buyurdu.”
    Müslim 571/88, İbni Hibban 2669, Ebu Avane 2/192, 193, Darimi 1/351, İbnu’l-Carud 241, Malik 1/95, İbni Huzeyme 1024, Ebu Davud 1024, Hâkim 1202, Nesei 1237, Beyhaki 2/331, Ahmed 3/72, İbni Mace 1210, Begavi 754, Darekutni 1/372

    ---------------------------------------------------------------------


    (314) Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize namaz kıldırdı. Râvi İbrahim, namazı artırdı veya eksiltti dedi.Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) selam verince ona: −Ya Rasulallah! Namazda bir şey mi oldu? denildi.
    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    −‘Sorduğunuz o şey nedir?’ buyurdu.
    Namazı şöyle şöyle kıldınız dediler.
    Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) iki bacağını büktü ve kıbleye yönelip iki kere secde etti. Sonra selam verdi.
    Sonra yüzünü bize döndürdü ve:
    −‘Namazda bir şey olsa idi elbette onu size haber verirdim. Fakat ben de sizin gibi bir beşerim. Sizin unuttuğunuz gibi ben de unuturum. Bir şeyi unuttuğum zaman bana hatırlatın! Biriniz namazında şek edecek olursa, doğru olduğunu zannettiği kuvvetli ihtimali tercih etsin ve namazını onun üzerine tamamlasın, sonra da iki kere secde etsin!’ buyurdu.”
    Buhari 488, Müslim 572/89, Ebu Avane 2/200, 203, Ebu Davud 1020, Nesei 1239, 1242, İbni Mace 1211, İbnu’l-Carud 244, İbni Hibban 2662, Darekutni 1/375, Beyhaki 3335, Tayalisi 271, Ahmed 1/379
    -------------------------------------------------------------------


    (315) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma), Abdurrahman bin Avf (Radiyallahu Anh)’dan rivayet ederek şöyle dedi:“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim:‘Biriniz namazda sehveder ve bir rekât mı, iki rekât mı kıldı bilmezse namazını bir rekât üzere bina etsin. İki rekât mı, üç rekât mı kıldı bilmezse namazını iki rekât üzere bina etsin. Üç rekât mı, dört rekât mı kıldı bilmezse namazını üç rekât üzere bina etsin ve selam vermeden önce iki kere sehvi için secde etsin!’ buyuruyordu.” İbni Mace 1209, Ebu Yağla 839, Hâkim 1213, Beyhaki 2/332, Ahmed 1656, Albânî Cami 622 ----------------------------------------------------------------------------
    (2) Unutup Birinci Teşehhüdü Terk Eden Kimse Ne Yapar?
    ----------------------------------------------------------------------------


    (316) Abdullah bin Buheyne (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) namazların birinde bize onun iki rekâtını kıldırdı. Sonra ikinci rekâtın teşehhüdüne oturmadan ayağa kalktı. İnsanlar da onunla beraber ayağa kalktılar. Namazını tamamladığı vakit biz selam vermesini beklerken selam vermeden önce tekbir aldı ve oturur halde iki kere sehvi için secde yaptı sonra selam verdi.” Buhari 1160, Müslim 570/85, İbni Hibban 2677, Hâkim 1204

    ----------------------------------------------------------------------------


    (317) Mugire bin Şu’be (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):‘İmam ikinci rekâtta, tahiyyat için oturmayıp kalktığı zaman, ayakta doğrulmadan önce hatırlarsa otursun! Eğer ayağa kalkarak doğrulursa oturmasın ve iki kere sehiv secdesi yapsın!’ buyurdu.”
    Ebu Davud 1036, İbni Mace 1208, Darekutni 1/378, Beyhaki 2/343, Ahmed 4/253, 254

    ----------------------------------------------------------------------------
    (318) Mugire bin Şu’be (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):‘İmam ilk teşehhüdü unutarak ayağa kalkar ve namazı o şekilde tamamlarsa, unuttuğu için iki kere secde etmesi gerekir! Eğer ayakta tamamlamaz teşehhüde dönerse onun sehvi için secde etmesi gerekmez!’ buyurdu.”
    Tabarani Mucemu’l-Kebir 20/947, Albânî İrva 2/109, 110

    ------------------------------------------------------------------------------
    (3) Unutarak İlk Teşehhütte Selam Veren ve Konuşan Kimse Ne Yapar?
    --------------------------------------------------------------------------------


    (319) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bize aşiy namazlarından birini öğle veya ikindiyi kıldırırken iki rekâtte selam verdi. Sonra mescidin kıblesinde bulunan hurma kütüğüne geldi ve öfkeli olarak dayandı. Cemaatin içerisinde Ebu Bekir ve Ömer de varlardı. Bunlar çekinip bir şey söylemediler. İnsanların çabuk çıkmak isteyenleri dışarı çıkıp namaz kısaldı dediler.
    Zu’l-Yedeyn ayağa kalktı ve:
    −Ya Rasulallah! Namaz kısaldı mı yoksa sen mi unuttun? dedi.
    Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) sağa ve sola baktı ve:
    −‘Zu’l-Yedeyn ne söylüyor?’ buyurdu.
    Doğru söyledi, iki rekâtten başka kılmadınız dediler. Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) iki rekât daha kıldırdı ve selam verdi.
    Sonra tekbir alıp secdeye vardı, sonra tekbir alıp başını secdeden kaldırdı. Sonra tekrar tekbir alıp secdeye vardı. Sonra tekbir alıp başını secdeden kaldırdı...”
    Müslim 573/97, Buhari 569, Malik 1/93/58, Ebu Avane 2/195, Ebu Davud 1011, Nesei 1223, İbni Mace 1214, Beyhaki 2/354, Ahmed 2/234, Albânî İrva2/130

    ------------------------------------------------------------------------------
    (4) Unutarak Beş Rekât Namaz Kılan Kimse Ne Yapar?
    ------------------------------------------------------------------------------


    (320) Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) öğle namazını beş rekât olarak kıldırdı. Selam verince kendisine:
    −Namaz artırıldı mı? dendi.
    Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):
    ‘Bu nedir?’ buyurdu.
    −Beş rekât kıldınız dediklerinde sehvi için iki kere secde etti.”
    Müslim 572/91, Buhari 491, Ebu Davud 1019, Nesei 1253, 1254, Tirmizi 392, İbni Mace 1205, Beyhaki 2/341, Begavi 756, İbni Hibban 2658

    ----------------------------------------------------------------------------
    (5) Unutarak Namazını Üç Rekât Kılan Kimse Ne Yapar?
    -----------------------------------------------------------------------------


    (321) İmran bin Husayn (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ikindi namazında üçüncü rekâtta selam verdi. Sonra kalkıp evine girdi.
    Arkasından elleri uzun bir kimse kalktı ve:
    −Namaz kısaldı mı? Ya Rasulullah! dedi.
    Bunun üzerine Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) öfkeli olarak dışarı çıktı ve terk etmiş olduğu rekâti kıldırdı. Sonra selam verdi, sonra sehvi için iki kere secde yaptı, sonra selam verdi.”
    Müslim 574/102, Ebu Avane 2/198, 199, Ebu Davud 1018, Nesei 1236, İbni Mace 1215, İbni Hibban 2654, Ahmed 4/427, Tayalisi 847, İbni Huzeyme 1054, Beyhaki 2/335, Albânî İrva300

    --------------------------------------------------------------------------
    (6) Sehv Secdesi Her Ziyade ve Noksan İçin Yeterlidir
    ---------------------------------------------------------------------------


    (322) Aişe (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem):‘Sehiv için yapılan iki secde, namaz içindeki her ziyade ve noksana kifayet eder’ buyurmuştur.” Ebu Yağla 4592, Bezzar Keşfu’l-Estar 574, Tabarani Mucemu’l-Evsad 7150, Beyhaki 2/346, Albânî Sahiha18897

    Abdullah b. Buhayne (r.a.) şöyle dedi:
    Allah Resulü (a.s.), namazların birinden bize iki rekâtını kıldırdı. Sonra (birinci teşehhüd için) oturmadan kalktı. Cemaat de (ona uyarak) kendisi ile beraber ayağa kalktı. Namazını tamamladığı zaman biz selam vermesini beklerken selam vermeden evvel tekbir aldı. Ve oturduğu halde (yanılmaktan dolayı) iki secde yaptı, sonra selam verdi.
    Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 885



    Abdullah b. Mesûd (r.a.) şöyle dedi:
    Allah Resulü (a.s.), bize namaz kıldırdı. (İbn Mesûd'dan rivayet eden Alkame'nin ravisi İbrahim Namazı ya artırdı yahut da eksiltti, dedi). Allah Resulü selam verince ona: Ey Allah'ın Resulü! Namaz hakkında yeniden bir şey mi (vahiy mi) geldi? denildi. "Neden sordun?" buyurdu. Şöyle, şöyle kıldınız da ondan, dediler. Bunun üzerine (Allah Resulü hemen teşehhüd vaziyetini almak üzere) iki bacağını kıvırdı ve kıbleye karşı yönelip iki secde etti. Sonra selam verdi. Sonra yüzünü bize döndürdü ve şöyle buyurdu: "Namaz hakkında yeniden bir şey (vahiy) gelmiş olsaydı muhakkak bunu size (önceden) haber verirdim. Fakat ben de ancak sizin gibi bir insanım. Siz unuttuğunuz gibi ben de unuturum. (Bir şeyi) unuttuğum zaman bana hatırlatınız. İçinizden biri namazından şüphe edecek olursa doğru olmaya daha yakın olan ihtimali seçsin (doğrudur diye verdiği karara yönelsin) de namazını onun üzerine tamamlasın. Sonra da iki kere secde yapsın."
    Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 889



    Ebu Hureyre (r.a.) der ki:
    Allah Resulü (a.s.) bir defasında bize öğleden sonraki namazlardan birini, ya öğleyi, ya ikindiyi kıldırırken iki rekâtte selam verdi. Sonra mescidin kıble tarafında bulunan bir hurma gövdesine geldi ve ona öfkeli olarak dayandı. Cemaatin içinde Ebu Bekr ve Ömer de bulunmaktaydı. Bunlar çekinerek bir şey söylemediler. İnsanların acele çıkmak isteyenleri dışarı çıkıp (kendi kendilerine) namaz kısaldı, dediler. Zül-Yedeyn ayağa kalktı ve: Ey Allah'ın Resulü! Namaz kısaldı mı yoksa sen mi unuttun? dedi. Peygamber, sağa sola bakıp: "Zül-Yedeyn ne söylüyor?" buyurdu. Doğru söyledi, iki rekâtten başka kılmadınız, dediler. Bunun üzerine Allah Resulü iki rekât daha kıldırdı ve selam verdi. Sonra tekbir alıp secdeye vardı, sonra tekbir alıp başını secdeden kaldırdı. Sonra tekrar tekbir alıp secdeye vardı. Sonra tekbir alıp başını secdeden kaldırdı.
    Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 896
    İbn Ömer (r.a.) şöyle anlattı: Hz. Peygamber (a.s.), Kur'an okurdu. Bazen içinde secde ayeti bulunan bir sureyi okurdu da hemen secde ederdi. Biz de ona uyarak secde ederdik. O kadar (kalabalık ve sıkışık bir halde secde ederdik) ki, bazılarımız alnını koymak için yer bulamazdı.
    Sahih-i Müslim'deki hadis numarası: 900[1]



    1-.......Abdullah ibn Buhayne (R) şöyle demiştir:
    Rasûlullah (S) bize namazların birinden iki rek'at kıldırdı.
    Sonra (birinci teşehhüd için) oturmadan ayağa kalktı.
    Cemâat de O'nunla beraber ayağa kalktı.
    Rasûlullah namazını tamamladığında biz selâm vermesini beklerken,
    selâm vermeden evvel Allâhu Ekber dedi ve oturduğu hâlde (yanılmadan dolayı) iki secde yaptı, sonra da selâm verdi

    Açıklama:
    Bu hadîse göre, birinci teşehhüdün yeri olan ilk oturmanın terki üzerine, bu noksanın sehv secdesi ile telâfi edilmesi,
    birinci teşehhüdün farz olmadığına delîl sayılmıştır.
    Bu hadîsteki mes'elelerden biri de sehv secdesinin selâmdan evvel edilmiş olmasıdır.
    Bu mes'elede fakîhler üç fırkaya ayrılmışlardır:
    a. Yanılma secdesi mutlaka selâmdan evveldir;
    b. Yanılma secdesi eğer noksan dolayısiyle olursa selâmdan evvel, ziyâde sebebiyle olursa selâmdan sonradır;
    c. Yanılma secdesi mutlaka selâmdan sonradır...

    Yanılma secdesinin selâmdan evvel veya sonra yapılması hakkındaki ihtilâf, evleviyyet hususunda bir ihtilâftır.
    Namazın sıhhati ve bozulması ile hiç de alâkası yoktur.
    Bu noktayı Hidâye sahibi ile Nevevî tenbîh etmişlerdir
    Buhari sehiv hasis no:1



    2-.......Abdullah ibnu Buhayne (R) şöyle demiştir:
    Rasûlullah (S) öğle namazının ilk iki rek'atından sonra, aralarında oturmadan (üçüncü rek'ata) kalktı.
    Namazını edâ ettiği zaman iki secde yaptı. Sonra bu iki secdenin ardından selâm verdi.
    Buhârî, sened ve metinde biraz farklı olan bu hadîsi,
    birinci hadîste yanılmalı kılman namazın öğle namazı olduğunu belgelemek için getirmiştir.
    Her iki hadîsin bâb başlığına delâletleri açıktır
    Buhari sehiv hasis no:2-- [2]



    21- İLK TEŞEHHÜDE OTURULMAZ UNUTULURSA SEHV SECDESİ YAPILIR


    1207- Abdullah b. Buhayne (r.a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    “Rasûlullah (s.a.v), bize namaz kıldırdı, ikinci rekatta oturmadan üçüncü rekata kalktı.
    Cemaatte O’nunla birlikte kalktılar, namazını bitirince selâm vermesini bekledik fakat O, oturduğu yerde selâm vermeden tekbir aldı ve iki secde yaptı sonra selâm verdi.”
    (Tirmizî, Salat: 288; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 135)



    1208- Yine Abdullah b. Buhayne (r.a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    “Rasûlullah (s.a.v) oturması gerekirken ayağa kalktı, namazın sonunda selâm vermeden önce iki secde yaptı ve sonra selâm vererek namazdan çıktı.” (Tirmizî, Salat: 288; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 135)

    23- SEHİV SECDELERİ SELÂMDAN ÖNCE Mİ YOKSA SONRA MI YAPILIR?


    1216- Ebu Hüreyre (r.a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    “Rasûlullah (s.a.v) bu güne kadar ne selâmdan önce ne de selâmdan sonra secde yapmamıştır.”
    (Ebû Davud, Salat: 195; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 123)



    1217- Ebu Hüreyre (r.a)’den rivâyete göre,
    Rasûlullah (s.a.v) Zülyedeyn olayının olduğu günü selâmdan sonra iki secde yapmıştı.”
    (Ebû Davud, Salat: 195; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 123)



    1218- Yine Ebu Hüreyre (r.a)’den rivâyete göre,
    “Peygamber (s.a.v) namazda yanıldığını zannederek selâmdan sonra secde yaptı.”
    (Ebû Davud, Salat: 195; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 123)



    1219- Imran b. Husayn (r.a)’dan rivâyete göre,
    “Peygamber (s.a.v) cemaate namaz kıldırırken yanıldı, iki secde yapıp sonra selâm verdi.”
    (Ebû Davud, Salat: 195; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 123)



    1220- Imran b. Husayn (r.a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    “Rasûlullah (s.a.v), bir gün ikindi namazını üç rekat kıldırarak evine girdi.
    Bunun üzerine Hırbak ismi verilen biri kendisine giderek:
    “Ey Allah’ın Rasûlü! Namaz noksan oldu” dedi.
    Rasûlullah (s.a.v), öfkeli bir durumda elbisesini çekerek geldi ve:
    “Doğru mu söylüyor” dedi. Cemaat:
    “Evet” deyince; kalkıp kalan rekatı da kıldırdı sonra selâm verdi sonra iki secde yaparak tekrar selâm verdi.”
    (Ebû Davud, Salat: 195; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 123)



    24- NAMAZ KILAN NAMAZINDA ŞÜPHEYE DÜŞERSE NAMAZINI TAMAMLAR


    1221- Ebu Said (r.a)’ten rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurdu: “Biriniz namaz kılarken şüpheye düşerse şüphesini gidersin. Yakın bilgisi üzere amel etsin, namazının böylelikle tamam olduğu kanaatine sahib olursa oturduğu yerde iki secde yapsın. Eğer şüphelendiği namazda rekat sayısı beş olmuşsa o iki secde onu çift hale getirmiş olur eğer kıldığı rekat sayısı dört ise o iki secde şeytana rağmen yapılmış olur.” (Ebû Davud, Salat: 196; Müslim, Salat: 16)



    1222- Ebu Said el Hudrî (r.a)’den rivâyete göre, Peygamber (s.a.v) şöyle buyurdu: “Biriniz namazı üç mü dört mü kıldığını bilemez ise bir rekat daha kılsın sonra oturduğu yerde iki secde yapsın, böylelikle kıldığı namaz beş rekat olmuş ise o iki secde o namazı çift hale getirmiş olur eğer dört kılmış ise o iki secde şeytana rağmen yapılmış olur.” (Ebû Davud, Salat: 196; Müslim, Salat: 16)



    25- NAMAZINDA ŞAŞIRAN NE YAPMALI?


    1223- Abdullah (r.a)’tan rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: “Biriniz namaz kılarken kaç rekat kıldım diye şüpheye düşerse; iyice düşünüp araştırsın, doğru olan hangisiyse ona dayanarak namazını tamamlasın sonra iki secde yapsın.” Rasûlullah (s.a.v)’in söylediklerini istediğim gibi anlayamadım. (Ebû Davud, Salat: 197; Müslim, Salat: 16)



    1224- Abdullah (r.a)’tan rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurdu: “Biriniz namaz kılarken şüpheye düşerse iyice düşünüp araştırsın namazını bitirince de iki secde yapsın.” (Ebû Davud, Salat: 197; Müslim, Salat: 16)



    1225- Abdullah (r.a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v), bize namaz kıldırıyordu, eksik mi fazla mı kıldırmıştı hatırlamıyorum. Selâm verdikten sonra: “Ey Allah’ın Rasûlü! Namazda eksiklik fazlalık bir şey mi oldu?” diye sorduk. Şöyle buyurdu: “Namazda bir şey olmuş olsaydı size haber verirdim fakat Ben de insanım, sizin gibi unutabilirim. Namaz kılarken hanginiz bir şüpheye düşerse iyice araştırsın, doğruluğuna kanaat getirdiği fikre göre namazını tamamlasın, selâm verdikten sonra iki secde yapsın.” (Ebû Davud, Salat: 197; Muvatta', Salat: 16)



    1226- Abdullah (r.a)’tan rivâyete göre, şöyle demiştir: Rasûlullah (s.a.v) bize bir namaz kıldırdı fazla mı yoksa eksik mi kıldırdı hatırlamıyorum. Selâm verince; “Ey Allah’ın peygamberi, namazda bir yenilik bir değişim mi oldu?” dedik. “Ne oldu?” buyurdu. Olup biteni söyleyince; iki ayağını bitiştirerek kıbleye döndü, iki kere sehv secdesi yaptı sonra bize yüzünü dönerek: “Eğer namazda bir yenilik olmuş olsaydı onu size haber verirdim” dedi. Sonra şöyle devam etti: “Bende sizin gibi insanım, unutabilirim. Herhangi biriniz namazında şüpheye düşerse kendince en doğru olanı araştırsın, selâmını verip namazını bitirdikten sonra iki sehiv secdesi yapsın.” (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 129)



    1227- Abdullah (r.a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) öğle namazını kıldırdı sonra yüzünü cemaate karşı döndü. Bunun üzerine cemaat: “Namazda bir yenilik mi oldu?” diye sordu. Rasûlullah (s.a.v): “Ne oldu” dedi. Yaptığı kendisine bildirilince; ayaklarını birleştirip kıbleye döndü iki secde yaptıktan sonra selâm verdi. Sonra tekrar yüzünü cemaate döndü ve şöyle buyurdu: “Bende insanım, bende sizin gibi unutabilirim, unuttuğum zaman Bana hatırlatınız.” Sözünü şöyle sürdürdü: “Eğer namazda bir yenilik olmuş olsaydı onu size haber verirdim. Namazda biriniz eksik veya fazla kıldığı vehmine kapılırsa kendince en doru olana göre hareket etsin ve namazını ona göre tamamlasın. Sonra da iki secde yapıversin” buyurdu. (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 129)



    1228- Abdullah (r.a)’tan rivâyete göre; Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurdu: “Kim namazda eksik kıldığı vehmine kapılırsa, kendisine göre en doğru olanı araştırıp ona göre namazını tamamlasın sonra namazını bitirince oturduğu yerden iki secde yapıversin.” (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 129)



    1229- Abdullah (r.a)’tan rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle demiştir: “Kim şüpheye düşer veya vehme kapılırsa kendince doğru olanı araştırıp sonra da iki secde yapıversin.” (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 129)



    1230- İbrahim (r.a)’den rivâyete göre, şöyle demiştir: Peygamber (s.a.v)’in ashabı şöyle derlerdi: “Vehme kapıldığın zaman doğruyu araştır sonra iki secde yapıver.” (Sadece Nesâi rivâyet etmiştir.)



    1231- Abdullah b. Cafer (r.a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: “Kim namazında şüpheye düşerse selâm verdikten sonra iki secde yapıversin.” (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 129)



    1232- Yine Abdullah b. Cafer (r.a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurdu: “Kim namazında şüphe ederse selâmdan sonra iki secde yapıversin.” (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 135)



    1233- Abdullah b. Cafer (r.a)’den rivâyete göre, Peygamber (s.a.v) şöyle buyurmuştur: “Kim namazında şüpheye düşerse selâmdan sonra iki secde yapsın.” (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 135)



    1234- Abdullah b. Cafer (r.a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurdu: “Kim namazında şüpheye düşerse iki secde yapıversin.” Haccac: Bu secdelerin selâmdan sonra; Ravh ise: Oturarak yapılacağını nakletmişlerdir. (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 135)



    1235- Ebu Hüreyre (r.a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: “Sizden biriniz namaz kılacağında şeytan ona gelir ve zihnine değişik düşünceler getirmek sûretiyle karıştırır, o da kaç rekat kıldığını bilemez. Böyle bir durum birinizin başına gelirse oturduğu yerde iki secde yapıversin.” (Ebû Davud, Salat: 198; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 135)



    1236- Ebu Hüreyre (r.a)’den rivâyete göre, Rasûlullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: “Namaz için ezan okunduğu zaman şeytan yellenerek kaçar gider, kametten sonra tekrar gelir ve kişiyle kalbi arasına girer, kişi böylece kaç rekat kıldığını bilemez olur.Birinizin başına böyle bir durum gelirse iki secde yapıversin.” (Ebû Davud, Salat: 198; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 135)



    27- NAMAZ DA UNUTAN NE YAPMALI?


    1243- Osman’ın azadlı kölesi Muhammed (r.a), babası Yusuf’tan aktarıyor; Muaviye cemaate imam olmuştu, oturması gerekirken kalkıverdi. Bunun üzerine cemaat: “Sübhanallah” dediler. Ama o ayağı kalktığı için namazını o şekilde bitirdi sonra da oturduğu yerden iki secde yaptı ve namazını tamamlamış oldu. Sonra minbere oturdu ve şöyle dedi: Rasûlullah (s.a.v)’den işittim şöyle diyordu: “Kim namazında bir şey unutursa böylece iki secde yapıversin.” (Ebû Davud, Salat: 196; İbn Mâce, İkametü’s Salat: 129)



    28- SEHV SECDELERİNDE TEKBİR ALINIR MI?
    1244- Abdullah b. Buheyne (r.a)’den rivâyete göre: “Rasûlullah (s.a.v) öğle namazını kıldırırken ikinci rekatta oturması gerekirken ayağa kalktı, namazını bitirince iki secde yaptı. Her iki secdede tekbir aldı; secdeleri oturduğu yerden ve selâm vermeden önce yaptı. Cemaat de peygamberle birlikte unutulan oturumun yerine secde yaptılar.” (Müsned: 1638)[3]



    396- Iyâd b. Hilâl (r.a.)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    Ebû Saîd’e sordum:
    “Kiminiz namaz kılıyor nasıl kıldığını bilmiyor” dedi.
    Bunun üzerine Rasûlullah (s.a.v.)’in şöyle dediğini bize haber verdi:
    “Biriniz namaz kılar ve nasıl kıldığını bilmezse oturduğu yerde iki secde yapsın.”
    (Nesâî, Sehv: 27)



    397- Ebû Hüreyre (r.a.)’den rivâyete göre,
    Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
    “Şeytan namaz kılarken size gelir ve ne kadar kıldığını bilmeyesiniz diye kafanızı karıştırır ve siz de ne kadar kıldığınızı bilmezsiniz.
    Kim böyle bir şey hissederse oturduğu halde iki secde yapsın.”
    (Nesâî, Sehv: 27)



    398- Abdurrahman b. Avf (r.a.)’den rivâyete göre, şöyle demiştir:
    Rasûlullah (s.a.v.)’den işittim şöyle diyordu;
    “Sizden biriniz namazda yanılır veya unutursa iki rek’at mı? Tek rek’at mı? Kıldığını bilemezse bir rek’at kabul ederek namazına devam etsin.
    İki mi? Üç mü? Kıldığını bilemez ise iki kabul ederek namazına devam etsin.
    Üç mü? Dört mü? Kıldığını bilemez ise üç kabul ederek namazına devam etsin ve selam vermeden önce iki secde yapsın.”
    (Nesâî, Sehv: 25)[4]




       Kaynak:
    [1]:el lulu vel mercan buhari ve müslim ittifak ettikleri hadisler Muhammed Fuad Abdulbaki..:MESCİTLER VE NAMAZ KILMA YERLERİ
    [2]Sahihi Buhari:www.darulkitap.com
    [3]Sunen-i Nesei Kitabus Sehiv:Tercume Abdullah Parlıyan
    [4]:Sunen-i Tirmizi:Tercüme Abdullah Parlıyan..:NAMAZ BÖLÜMLERİ..: Bölüm: 291 fazla ve eksik kıldığında şüphe eden iki secde yapar




    Konularına Göre Hadis Meali veya Konularına Göre Hadis Fihristi Okuyabilir, bilgisayarınıza indirebilir ("RAR" İndir Linki), ödev ve tezlerinizde kullanabilir ve siteyi referans göstermek ve değiştirmemek koşuluyla telif hakkı ödemeksizin site ve bloglarınızda yayınlayabilir ve kopyalayıp, çoğaltabilirsiniz. v..d.. Üçretsiz Dağıtabilirsiniz..
    En iyi Bilgi Dünya ve Ahiret Saadeti Sağlayan Bilgidir  
    Eraykitap ilmin kisa yolu

    Kütübü-s Sitte | Hadis Bilgisi | Ahad Hadis | Meşhur Hadis

    Zayıf Hadis | Mütavatir Hadis | Uydurma Hadis | Münafıkların - Vasıfları